2020 Et Anderledes År

28. december 2020 kl. 22:44
Formand Søren Grøn Feddersen gør status på 2020 og kigger ind i 2021.
Fodboldåret 2020 i AIF har været anderledes og udfordrende, men nu har det nået sin ende og døren til 2021 står på klem. I den anledning gør vores formand Søren Grøn Feddersen status på året 2020 og giver et indblik i hvad der skal ske i 2021. Læs med herunder:
2020 blev ikke det år, jeg regnede med, da jeg stod i sofaen den 31.12.2019 kl. 23.59 klar til at springe ind i det nye år med min familie.
I AIF havde vi planlagt en masse ting, som skulle gøre 2020 til et helt særligt år. Vi havde dog regnet med, at det skulle blive et helt særligt år af andre grunde, end nu hvor vi kigger tilbage.
I januar startede klubben vores e-sport hold. Det var fra starten en succes, hvor der hver uge var mange børn og unge, der deltog. Vi nåede dog kun nogle ugers FIFA spil, så blev landet lukket ned og dermed også alle vores aktiviteter. Da vi så endelig fik lov at spille igen, fik vi det desværre ikke op at køre på samme niveau som inden nedlukningen. Men vores e-sport i AIF er på ingen måde lukket, og i 2021 kommer det stærkt igen. Vi har to nye trænere og en teammanager, og så snart vi får lov til at starte op, er de klar til at tage imod hver onsdag fra 17:00 - 19:30.
Som en konsekvens af de mange restriktioner skulle vi alle tilpasse os en ny måde at træne og spille fodbold på. Jeg er dybt imponeret over den måde, trænerne og holdledere har grebet situationen an på. Alle har gjort deres bedste for at få tingene til at glide, så vores mange spillere har kunnet spille mest muligt fodbold.
Ovenpå et forår hvor fodbold, som vi kender det, ikke var muligt, blev vores Intersport Cup i Pinsen helt naturligt aflyst. Også dette stævne skulle have været noget særligt, da der skulle have været nogle jubilæumsoverraskelser. Styregruppen har derved brugt en masse timer på planlægning til ingen verdens nytte. Vores Pinsecup-styregruppe er dog ikke til at slå ud, så de er klar igen med et stævne i 2021.
Henover sommeren har vi set en lille medlemsnedgang. Flere ungdomsårgange på drengesiden har set, hvordan en nedlukning kan betyde, at spillerne mister lysten til at spille fodbold. Samlet set er vi dog kun 11 medlemmer færre end på samme tidspunkt sidste år. Den lille samlede nedgang skyldes ikke mindst, at vores pigeårgange har set en eksplosion af nye spillere. I løbet af efteråret er der kommet ca. 20 nye spillere til vores tre pigehold. Det betyder, at vores pigeårgange blomstrer, og at der endelig er udsigt til, at AIF bliver en stor pigefodboldklub.
I weekenden omkring den 28. august skulle vi have fejret klubbens 100 års jubilæum med stor fest. Men som så meget andet blev den aflyst og udskudt til 2021, hvor vi forhåbentligt kan fejre os selv. Som en del af fejringen havde vi inviteret klubbens trænere og frivillige med til Tyskland på en bundesliga weekend. Dette håber vi selvfølgelig også at gennemføre i 2021.
1. Senior holdet løber naturligt nok med det meste af opmærksomheden i seniorafdelingen. Men AIF er en klub for alle og er derfor så meget mere end vores 1. senior. Derfor oprettede vi i år et seniorråd, som har til opgave at sikre, at alle seniorhold i klubben har den klub, de ønsker. Det er her, hvor de drøfter forbedringer for seniorholdene lige som det er her, der planlægges seniorfester og andre sociale aktiviteter på tværs af holdene.
AIF futsal har været en magtfaktor i dansk futsal, og denne position skal vi gerne have tilbage. Derfor har vi i bestyrelsen drøftet en ny futsal-strategi, som skal sikre, at vores senior futsal-ligahold er på et højt niveau, og strategien skal også sikre, at vores futsal ikke kun er for seniorspillere. Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal være med til at tegne de store linjer for AIF futsal i årene fremover.
2021 bliver endnu et spændende år. Der er mange tanker om, hvad vi skal for at gøre AIF til en endnu bedre klub for alle. På vores ungdomsårgange er vi i år endelig slået igennem med at tænke hele årgangen frem for tidligere, hvor der har været 1., 2. og 3. hold på årgangene. At se årgangene som helheder giver for mig meget bedre mening, da der tilbydes den samme træning og kvalitet uanset niveau. Alle spillere på en årgang skal tilbydes det samme, så man har mulighed for at spille lige så mange kampe uanset niveau. At vi er lykkes med dette i 2020, har været en vigtig milepæl for mig.
Da en stor del af 2020 har været præget af Corona, besluttede vi at lave et ekstra gratis træningstilbud 10 fredage i løbet af efteråret, som vi har fået positive tilbagemeldinger på. Feedbacken gik blandt andet på, at den kvalitet som ProDefending havde i træningen var rigtig god. Det er derfor mit håb, at vi i løbet af 2021 kan lave et fast ekstra træningstilbud til dem, der gerne vil lidt mere end de 2 ugentlige holdtræninger.
AIF skal være for alle, uanset om man ønsker at træne to gange om ugen med sine venner, eller man gerne vil træne mere og dygtiggøre sig endnu mere. Vi skal have et tilbud til alle.
Jeg håber, vi kan fortsætte den positive udvikling, og at vi i 2021 kommer over 700 medlemmer. Det er målet at få så mange som overhovedet muligt til at spille fodbold. Fodbold er nemlig både for unge og ældre. Dette ses især på vores "gammelmands"-hold og på vores motions- og fodboldfitness-hold - og der er plads til mange flere. Gennem vores samarbejde med Get2Sport har vi i år haft et samarbejde med flere børnehaver, hvor bold og bevægelse har været i fokus. Dette samarbejde er vi klar til at udbrede til skoler og SFO´er i Albertslund. Så hvis en skole er interesseret, så tøv endelig ikke med at kontakte os.
Jeg glæder mig meget til at tage hul på 2021, hvor vi forhåbentlig kan komme ud og gøre det, vi elsker - nemlig at spille en masse fodbold!
Alle i og omkring AIF ønskes til rigtig godt Nytår.
Albertslund IF - Fodbold. Fælleskab-Glæde-Udvikling.